The Power Of HONEY!!

Assalamualaikum...



Selamat Malam, bloger Semua!!
anyway, sebelum tue, farhana nak tanya, siapa yang suka sangat Madu...
anyway..madu nie sangat baik untuk kesihatan...

 didalam kandungan madu tue, sangat baik untuk baik untuk kesihatan kita, lagi-lagi untuk kecantikan.
eh! korang tahu tak apa rahsia dalam kandungan madu, yang sangat baik untuk kesihatan kita?

"sila baca kuat-kuat"!!!
tengok nie!..
Ahli-ahli sains telah menunjukkan bahawa madu mempunyai ciri-ciri anti-bakteria yang kuat ke atas sekurang-kurangnya enam puluh spesies bakteria, dan tidak seperti antibiotik, yang sering tidak berguna terhadap beberapa jenis bakteria, madu adalah bukan toksik dan mempunyai kesan yang kuat.

PH madu biasanya di antara 3.2 dan 4.5. Tahap pH yang agak berasid menghalang pertumbuhan bakteria banyak. Aktiviti antibiotik bukan peroksida adalah disebabkan oleh methylglyoxal (MGO) dan komponen sinergi tidak dikenali. Kebanyakan madu mengandungi tahap yang sangat rendah MGO, tetapi madu Manuka mengandungi tahap yang sangat tinggi..
ha! itu baru sikit..korang tak percaya lagi..
meyh farhana tunjuk bukti..yang kukuh dan tak boleh disangkal lagi...
 
 
 
di dalam Al-Quran pada surah "An-Nahl" (lebah) telah menceritakan tentang kewujudan lebah madu. Sebagaimana firman Allah S.W.T. di dalam ayat 68-69 surah "An-Nahl" yang bermaksud : 
 
 Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warna. Di dalamnya terdapat ubat yang boleh menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang
yang memikirkannya.
 jadi! korang amalkan madu ini, tyme breakfast dan sebelum tidur, kalau korang tengah diserang selsema.. minum madu..buat jer macam air suam dan letak jer 2 sudu besar madu asli taw.

Madu digunakan untuk penyaman kulit menggunakan topeng pelembab dan dapat mengurangkan kemerahan muka dan jerawat. Ia juga digunakan untuk penyaman rambut. Ia sering dicampurkan dengan minyak zaitun atau minyak kastor untuk kedua-dua tujuan tersebut.

Sumber rujukan. Wikipedia, al-quran.

Jom amalkan makan madu!!!

 


 

2 comments:

  1. betul tu..sbb tu zara suka sgt ngn madu..tpi bukan madu owg ye.. heee
    *kata perpatah no money no honey..huhuhu*
    gurau2 je

    ReplyDelete
  2. hihihi..betull..mula-mula farhana tak suka jugak makan madu..sebbanya rasa nya manis sangat..tapi x pela manis madu untuk ubat..

    ReplyDelete

Terima kasih..Kamsamitha...thanks you for ur comment..