TIPS: #Hijab Style: Five Face Shapes

Assalamualaikum..


 
Salam 1Malaysia..hihi..
adakah anda berasa ceria hari nie?
kalo tak ceria pergi dekat cermin senyum sorang-sorang ok!!..hihi..

oleh kerana farhana dah lama tak  update new entry blog..so hari ini farhana nak bagi sedikit tips..untuk dikongsikan dengan bloger semua...

tapi entry kali ini..
KHAS buat para wanita yang jelitawan kat luar sana...

lately nie, pelbagai corak dan warna tudung atau shawl yang telah dikeluarkan oleh pelbagai syarikat atau outlet. oleh sebab itu, pelbagai gaya yang telah di trendkan oeh ramai wanita diluar sana, sama ada dalam penggayaan shawl atau tudung.

"jom ikut tutorial ini..simple tetapi cantik!"


oleh sebab itu, korang kena tahu apakah bentuk muka yang sesuai dalam menggayakan tudung atau shawl supaya ianya nampak lebih yakin apabila kita berada di luar rumah.



1) Wajah Oval (The Oval Face)

kepada mereka yang memiliki bentuk muka begini, ia sangat sempurna. anda memerlukan hijab yang nampak semula jadi atau simple untuk nampak lebih sopan dan anggun. anda tidak perlu menambah banyak perhiasan kerana bentuk muka sebegini adalah sangat sempurna.


 
 2) Wajah Rectangular ( The Rectangular Face)

jika anda mempunyai wajah yang agak lebar ( sisi ke sisi lebih panjang dari atas ke dagu). jadi! apa yang anda perlu lakukan adalah dengan memakai tudung dengan membawa sisi tudung anda anak lelaki ke hadapan ke hujung kening anda dan menarik selendang anda kembali ke garis rambut anda, dan secara automatiknya akan memanjangkan muka anda.   



3) Wajah Bulat (The Round Face)

bagi mereka yang memiliki wajah seperti ini, anda pasti mahu menyembunyikan pipi montel dan dagu yang bulat.jadi apa yang perlu anada lakukan adalah dengan memakai shawl dengan penggayaan yang agak longgar di bawah dagu supaya ia dapat mewujudkan lebih banyak lipatan dan menambah tekstur untuk dalam pengayaan hijab anda. 





4)  Wajah Square ( The Square Face)


 jika anda mempunyai wajah persegi dengan, rahang berat yang kuat, tulang pipi dan dahi. jadi, lipatan penggayaan tudung yang longgar di bawah dagu untuk ianya nampak kelihatan sopan dan feminin. Manakala dalam lipatan selendang dengan melilitnya dalam bentuk yang bulat (tetapi masih mengekalkan dahi memandangkan) akan 'ovalise' wajah anda secara keseluruhan!.



5 ) Wajah Berbentuk Hati ( The Heart- Shaped Face)

bagi mereka yang mempunyai wajah berbentuk ini penggayaan tudung yang tidak memerlukan banyak jumlah lipatan dan lapisan belakang dan sisi kepala anda. dengan lipatan tudung yang kemas dengan memuncungkan selendang di atas dahi anda, ianya sangat sesuai dan nampak lebih anngun dan menawan. pemakain sedikit aksesori juga boleh digayakan.




Sebenarnya, bentuk wajah kita ada lebih daripada yang farhana ceritakan nie, "tangan dah penat, otak tak berjalan.." tue yang sampai sini dulu ..ok?!

apapun, dalam pemilihan pengaayaan tudung pertama sekali korang perlu yakin dengan gaya tudung anda. yang paling penting sekali tutup bahagian "aurat" tue..ala korang mesti faham kan.. 


p/s:Senyum Selalu ^__^

Comments

Post a Comment

Terima kasih..Kamsamitha...thanks you for ur comment..

Popular Posts